..:: ELIXIR | Gry Fabularne(RPG) | Gry Komputerowe(cRPG) | Fantastyka | Forum | Twoje Menu Ustawienia
    HARD HEX MENU

    » Neuroshima HEX
    » Inne universa
>NASZE STRONY
 MAIN
:: Strona Główna
:: Forum
:: Chat
:: Blogi

 GRY FABULARNE
:: Almanach RPG
:: Neuroshima
:: Hard HEX
:: Monastyr
:: Warhammer
:: Wampir
:: D&D
:: Cyberpunk2020
:: Earthdawn
:: Starwars
:: Arkona

 GRY cRPG
:: NWN
:: Baldurs Gate
:: Torment
:: Morrowind
:: Diablo

 FANTASTYKA
:: Literatura
:: Tolkien
:: Manga & Anime
:: Galeria

 PROJEKTY
:: Elcards
:: Chicago

Hex Online via MapTool - samouczek



W Hexa na necie chce grać każdy. Widać to po popularności programu Hex Online Stanisława "Kakalec" Chlebusa. Trudno się temu dziwić, w końcu nie tak łatwo o partnera do gry w "kartonowego" Hexa. Co jednak zrobić, gdy oczekujemy od gry czegoś więcej? Gdy chcemy grać bądź tworzyć nowe armie, osadzać grę w innych uniwersach, komponować nowe zasady i tryby gry? Cóż, serwis Hard Hex znalazł i na to rozwiązanie. Poniższy samouczek wprowadzi was w tajniki obsługi MapToola, internetowego narzędzia do rozgrywania sesji RPG na sieci, oraz ujawni, w jaki sposób dostosować ten program do potrzeb partii w hexa.

Uniwersalność MapToola (w partii przejawiająca się między innymi prostym systemem drag'n'drop) pozwoli wam na wirtualne wyczynianie z hexem niemal dowolnych zabaw, korzystanie ze wszelkich zasad, jakie wam przyjdą do głowy. Uniwersalność tego programu ma jednak swoje wady, ponieważ korzystanie z programu może okazać się dosyć niewygodne. Dlatego jeśli macie ochotę na rozegranie prostej partii z użyciem podstawowych armii, skorzystajcie lepiej z programu Kakalca.

Po tym (nieco przydługawym) wstępie, zapraszam was, w imieniu swoim i Michallusa, do zagłębienia się w lekturze niniejszego poradnika.

Instalacja i uruchomienie MapToola

1. Ssiemy MapToola. Plik z najświeższą wersją to maptool-1.3.bXX.zip, gdzie XX powinny być jak największe - w chwili pisania tego artykułu były to 41. Różne wersje nie połączą się ze sobą.



2. Upewniamy się że mamy zainstalowaną Javę (jeśli nie to pobieramy ją bezpłatnie stąd). Następnie uruchamiamy MapToola którymkolwiek z plików .bat znalezionych w katalogu z programem. Którym - zależy od waszej ilości RAMu (w nazwie każdego z pliku "Launch" jest napisane, na jaką ilość ramu jest przeznaczony). Uruchomienie za pomocą złego pliku nie grozi eksplozją komputera, po prostu zwiększy się prawdopodobieństwo powstania błędu w czasie używania programu.

3. Osoba która posiada zewnętrzne IP stawia serwer (jeśli nie ma wśród was takiej osoby, zapoznajcie się z dalszą częścią artykułu, dotyczącą Hamachi, bądź skorzystajcie z istniejącej już gry). Aby to uczynić należy kliknąć File > Start Server. Nie jest to trudne, ale należy pamiętać o ustawieniu 'Role' na GM.



4. Reszta się dołącza klikając na File > Connect To Server. Tu również ustawiamy 'Role' na GM. Jeśli korzystamy z Hamachi (o którym niżej) to przy odrobinie szczęścia zobaczymy serwer w oknie LAN - jeżeli zaś nie, to podajemy IP serwera tak, jak na screenie poniżej.



I voila. Jesteśmy na jednej grze.

Prowadzenie gry na MapToolu

Po pierwsze - potrzebujemy paczki z heksami. Ściągamy ją stąd, jeśli chcemy dostać fanowskie armie od Neuroshimy bądź też stąd, jeśli chcemy połupać w Poloshimę. Ze względów niezależnych od nas (czyt. interesów wydawnictwa Portal) nie możemy tu dać czterech armii z podstawki.

Po ściągnięciu serwer (osoba która postawiła grę) klika File > Open Campaign > wybiera ściągnięty plik. Powinniście po załadowaniu wszyscy zobaczyć coś takiego:



A to dobry znak :)

Zasady poruszania się po MapToolu: LPM + przeciągnięcie, przeciągasz obiekt; PPM + przeciągnięcie, przeciągasz widok; PPM + Set Facing - obrót żetonu. Scroll myszki (albo +/-) to zoom.

W MapToolu istnieją dwa rodzaje obiektów, jakimi mamy zamiar się posługiwać - Token oraz Object. Jest to naleciałość z RPGowych korzeni MapToola. Wszystkie żetony widoczne po lewej to Objecty - i tak też powinniśmy ustawić okienko Layer widoczne po prawej stronie ekranu. Potem zaznaczamy wszystkie żetony jakiejś armii i przeciągamy - mniej więcej do takiej postaci:



Teraz musimy zmienić sztaby na Tokeny. Nic trudnego. Wyciągamy je poza armię i zapychamy dziurę ostatnim żetonem. Tylko one mogą być Tokenami z powodu braku ich możliwości obrotu.



Teraz robimy trika - dwa razy klikamy na sztab. W zakładce Properties wpisujemy HP sztabu - czyli 20.



I voila - kiedy najedziemy myszką na sztab w trybie Token, pokaże nam się...



Czyli jest fajnie :] Niestety jeżeli chcemy zmieniać tą wartość podczas bitwy, to musimy nieustannie powtarzać tą czynność, wpisując w rubryce hp aktualną wartość danego sztabu.

Losowanie żetonów to najdziwniejszy, i niestety najbardziej uciążliwy element rozgrywki. Polega on na tym, że rzucamy kostką o ilości ścianek równej ilości żetonów jakie nam pozostały w stosie - na początku będzie to d34, po pociągnięciu jednego żetonu d33 i tak dalej. Aby rzucić kostką, wpisujemy w okienku chata komendy:
/r d34
/r d33
/r d32
i tak dalej (można to przyspieszyć, i rzucić trzykrotnie d34 i ewentualnie przerzucić, jeśli wyniki będą się powtarzać. Aby skopiować ostatni nasz wpis w chatcie, wystarczy kilknąć strzałkę ^).

Wylosowane żetony (w tym przypadku 1, 11 i 22, miejsca oznaczone łbami smoków) wyciągamy poza planszę. To są właśnie wylosowane przez nas żetony.



Miejsca puste zapychamy żetonami z końca, żeby zachować w miarę porządny układ pięciożetonowych słupków które ułatwiają liczenie.




Hamachi - czyli co robić jak nie mamy zewnętrznego ip?

1. Ssiemy Hamachi. Wybieramy z listy wersję polską.



2. Instalujemy Hamachi na domyślnych ustawieniach gdzieś na dysku.

3. Po uruchomieniu wyświetla nam się samouczek, na razie idziemy razem z nim.



4. Dochodzimy do momentu rejestracji w Hamachi. Podajemy swojego nicka (bądź jakąkolwiek nazwę, dzięki której będziemy rozpoznawani w sieci Hamachi).



5. Brawo, siedzimy w Hamachi. Teraz zamykamy już samouczka i klikamy na ikonce Sieci.

6. Jedna osoba musi założyć sieć Hamachi. Nic trudnego.



7. Reszta musi się do niej dołączyć.



8. Teraz uwagę skupiamy po raz kolejny na głownym oknie Hamachi. Na samej górze można zobaczyć nasz adres IP Hamachi, a kiedy dołączą się kolejne osoby, również pojawią się na liście razem z ich numerami. I voila! Wszyscy gracze są na jednym serwerze. Możesz powrócić teraz do części samouczka dotyczącej maptoola.

Zakończenie

Mamy świadomość, ile zachodu wymaga granie w hexa na maptoolu. Mamy świadomość że hex online kakalca jest dużo wygodniejszy i sprawniejszy. Jeśli jednak chcecie pograć armiami fanowskimi, bądź zagrać używając dowolnego trybu gry, to niestety obecnie nie istnieje inna możliwość. Zresztą co kreatywniejszy użytkownik bardzo szybko dostrzeże zalety maptoola, dowolność modyfikowania jego funkcji, dowolność eksperymentowania z rozgrywką.

Sam maptool zresztą jest programem, który jest poddawany nieustannym ulepszeniom. Planowane jest wprowadzenie card decków (co ma być ukłonem w stronę karciankowców, ale przy okazji i dla nas staje się ogromnym ułatwieniem), czyli systemu losowania żetonów/kart ze stosu, przy każdorazowym usuwaniu dociągniętych kart/żetonów z puli. Dzięki tej opcji uniknęli byśmy całego problemu z losowaniem, co niesamowicie wpłynęło by na funkcjonalność tego programu. Niestety na te udogodnienia wciąż trzeba czekać.

Zapraszamy was do hexowego eksperymentowania z maptoolem, oraz dzielenia się własnymi doświadczeniami na naszym forum. Życzymy wielu udanych partii.

Michallus & Meppo
komentarz[27] |

Komentarze do "Hex online via MapTool - samouczek"



Musisz być zalogowany aby móc oceniać.
© 2000-2007 Elixir. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Corwin Visual
Engine by Khazis Khull based on jPortal
Polecamy: przeglądarke Firefox. wlepa.pl

Wykryto nieautoryzowany dostęp!!!

   >WSPÓŁPRACA

   Sonda
   Kto powinien zostać maskotką serwisu?
Córka Molocha! Jest Hexy!
Stahu! Niezłe z niego ciacho.
Oboje! Tworzą świetną parę.
Żadna. Skończcie z tymi głupotam
Musisz być zalogowany aby móc głosować.

   Top 10
   Missisippi
   Doomsday Mach...
   Federacja Apa...
   Borgo
   Sand Runners ...
   Bestie ver 1...
   Hexogłówka - ...
   Rój ver 1.1
   Pentagram HEX!
   Nowa partia H...

   Statystyki
userzy w serwisie:
gości w serwisie: 0

   ShoutBox
Strona wygenerowana w 0.325634 sek. pg: